neljapäev, 25. november 2021

15. nädal – Eetikakoodeks

… ehk Telia „Vastutustundliku ärilise käitumise koodeks“ [1]

Seekordne ülesanne on valida üks huvipakkuv võrgust leitav ettevõtte või organisatsiooni poolt koostatud IT-eetikakoodeks ja seda ajaveebiartiklis analüüsida. Minule jäi silma (suuresti tänu selle humoorikale kujundusele) Telia „Vastutustundliku ärilise käitumise koodeks“. Tegemist ei ole puhtalt IT-eetikakoodeksiga, see hõlmab üleüldist eetikat Telias kui ärilises ettevõttes. Selles koodeksis on aga välja toodud ka IT-eetikat puudutavad punktid. Järgnevalt toon välja mõned selles dokumendis leiduvad punktid, mis kõige enam kirjeldavad IT-eetikakoodeksit:

Ettevõtte teabevara Informatsioon on üks meie väärtuslikumaid ja tundlikumaid varasid. Me kaitseme seda hoolikalt ja järgime vastavaid seaduslikke, lepingulisi ja ärilisi nõudeid.“

See punkt kirjeldab pikemalt lahti igasuguse informatsiooni käitlemise eetika. Tegemist on laiema teemaga kui ainult IT, ent see punkt sisaldab ka turvalist interneti kasutamist - käskides vältida kahtlastel linkidel klikkimist ja kahtlaste e-kirja manuste avamist. Selle punkti alusel kohustatakse töötajaid vältima ka piraatmaterjali, tundmatute litsentsi tingimustega sisu ning ebasobiva või pahatahtliku sisuga veebilehti.

Klientide privaatsus – „Kliendid usaldavad meile oma privaatset ja tundlikku teavet. Meie jaoks on äärmiselt tähtis olla selle usalduse vääriline, austades ja kaitstes meie klientide privaatsust. Pöörame suurt tähelepanu selle info saladuses hoidmisele ja kasutame seda üksnes viisil, mis on vajalik meie töö tegemiseks.“

See punkt hõlmab endas igasugust andmete kogumise ja nende kasutamise eetikat. Igasugune volituseta töö kliendi andmetega on tembeldatud rangelt ebaeetiliseks.

Kommunikatsioon ja meediasuhted – „Suhtleme avatult sellisel viisil, mis peegeldab meie ühiseid väärtusi. Tehes seda järjepidevalt, loome ja säilitame tugevat avalikku brändi kuvandit, mis toetab meie äritegevust.“

See punkt hõlmab endas IT-eetikat määrates muu kõrval ka seda, kuidas ja millist ettevõttega informatsiooni veebis (sealhulgas ka isiklikus sotsiaalmeedias) jagada võib. Kogu kommunikatsioon peab olema ennetav, läbipaistev, siiras, asjakohane ja teenustele orienteeritud. Eraldi on välja toodud, et info avaldamine sõltub ka kohalikust seadusandlusest.

Õiglane värbamine ja mitmekesisus – „Meie tugev kultuur ja konkurentsieelis sõltub meie võimest tunda ära, värvata ja hoida tööl parimaid inimesi. Oleme pühendunud õiglaste värbamistavade rakendamisele ning ebaseadusliku diskrimineerimise kõikide vormide vastu võitlemisele.“

Lisaks õiglastele ja ohututele töötingimustele ning rahvusvahelistele inimõigustele tuuakse selles punktis välja, et kõigil peavad olema võrdsed võimalused vastavalt pädevusele, kogemusele ja sooritusel (mitte soo, rassi, vanuse, usu vms alusel). IT valdkonnas tähendab see, et sarnaselt üldise häkkerikultuuriga määratlevad töötaja taseme tema oskused ja kogemused, mitte päritolu ega poliitilised veendumused. 

 

[1] - https://www.telia.ee/images/documents/juhendid/est/arilise_kaitumise_koodeks.pdf

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar