esmaspäev, 15. november 2021

12. nädal - Kas on see halb või on see hea

… ehk üks positiivne ja üks negatiivne näide kasutatavusest veebis.

 

Inimese ja arvuti vahelise suhtluse uurija ja veebi-kasutatavuse konsultant Jakob Nielsen on toonud välja viis kriteeriumit, mille järgi hinnata IT lahenduste kasutajaliidest. Nendeks punktideks on:

  • õpitavus - kui kiiresti saab kasutaja objekti esmakordsel kasutamisel selgeks peamised funktsioonid?
  • tõhusus - kui kiiresti saab kasutaja vajalikud toimingud tehtud, kui objekti kasutamine on selgeks õpitud?
  • meeldejäävus - kui kiiresti suudab kasutaja vajalikud oskused meelde tuletada, kui mõnda aega ei ole objekti kasutatud?
  • veakindlus - kui palju vigu kasutaja objekti kasutamisel teeb, kui tõsised need on ja kui raske on neid parandada?
  • rahulolu - kui meeldiv on kasutuskogemus?

Positiivse näitena veebis leiduvast kasutajaliidesest tooksin välja maksekeskus.ee ja ennekõike selle poolt pakutava pangalinkide süsteemi. Ma leian, et tegu on ääretult tõhusa ja rahulolu tekitava tarkvaralahendusega, mis võimaldab täpsust nõudvad rahaasjad lihtsalt ja kiirelt korda saada. Selle lihtne, samm-sammult edasi liikuv kasutajaliides muudab teenuse kasutamise intuitiivselt hoomatavaks ning kergesti õpitavaks. Visuaalne lihtsus vähendab kasutaja jaoks ka vigade tegemise võimalust, sest tavakasutuse jaoks mittevajalikud andmed ja valikud on protsessi hõlbsustamiseks peidetud.

 

Negatiivse näitena meenuvad mitmed veebipoed, kus mõnda toodet lähemalt uurides ja seejärel eelmisele lehele tagasi tulles toimub „refresh“. Praktikas tähendab see seda, et otsingut ei saa jätkata sealt, kus see pooleli jäi, vaid kõigepealt tuleb uuesti järg üles leida, kuna veebileht suunab tagasi algusesse (eriliselt annab see tunda nutitelefoni kaudu). Selline ebameeldiv omadus on näiteks Rahvaraamatu e-poes. Konkreetne veebileht on küll väga meeldiva visuaalse ülesehitusega ja kergesti hoomatav, kuid mainitud probleem vähendab reaalsetes olukordades tunduvalt selle tõhusust ja seega ei ole ka kasutuskogemus nii meeldiv, kui võiks.

 

https://maksekeskus.ee

https://rahvaraamat.ee

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar